Εισαγωγή στη Δημιουργική Πληροφορική και την Τέχνη των Νέων Μέσων

Κωδικός μαθήματος
εισ-δημ-πλη
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος

Μαθήματα Κατεύθυνσης

Μαθήματα Κατεύθυνσης

Κατεύθυνση
Επιλογής Κατεύθυνσης Πληροφορικής
Περιγραφή μαθήματος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενα: Το μάθημα εισάγει φοιτητές Πληροφορικής στις βασικές έννοιες και πρακτικές της δημιουργικής πληροφορικής και της τέχνης των νέων μέσων. Εξετάζει πώς ο υπολογισμός, ο κώδικας και οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν να αξιοποιηθούν όχι μόνο για την επίλυση προβλημάτων, αλλά και ως μέσα έκφρασης, αφήγησης και εννοιολογικής διερεύνησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον διεπιστημονικό χαρακτήρα του πεδίου, ενισχύοντας την υπολογιστική σκέψη, την οπτική αντίληψη, τον σχεδιασμό εμπειρίας και τις συνεργατικές δεξιότητες. 

Το μάθημα καλλιεργεί κριτική κατανόηση της τεχνολογίας ως ανθρώπινης και πολιτισμικής πρακτικής, χρησιμοποιώντας την τέχνη ως εργαλείο σκέψης και στοχασμού στον σχεδιασμό αλγορίθμων και υπολογιστικών συστημάτων. Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει: δημιουργική πληροφορική και υπολογιστική δημιουργικότητα, ιστορία και θεωρία των νέων μέσων, εννοιολογικό σχεδιασμό, οπτικοποίηση πληροφορίας και πολιτισμική ανάλυση, αλγοριθμικές συνθέσεις, εφαρμογές μηχανικής μάθησης στην τέχνη, κριτική ανάλυση της AI, και μελέτη της διάδρασης και της ενσώματης εμπειρίας στις διεπαφές.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί να:

  • Περιγράφει βασικές καλλιτεχνικές και θεωρητικές έννοιες της δημιουργικής πληροφορικής και της τέχνης των νέων μέσων.
  • Αναπτύσσει πρωτότυπα έργα δημιουργικού προγραμματισμού με αισθητική και εννοιολογική πρόθεση.
  • Χρησιμοποιεί εργαλεία δημιουργικής πληροφορικής, όπως οπτικοποίηση δεδομένων και βασικές τεχνικές μηχανικής μάθησης, για την παραγωγή καλλιτεχνικών έργων.
  • Αναλύει κοινωνικές, πολιτισμικές και ηθικές διαστάσεις της τεχνολογίας και των συστημάτων AI.
  • Συνδυάζει θεωρητική γνώση και τεχνική δεξιότητα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προσωπικών και συνεργατικών projects.
  • Κρίνει κριτικά τις αισθητικές και πολιτισμικές επιπτώσεις της χρήσης αλγορίθμων και συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση του μαθήματος βασίζεται σε εργασίες μικρής έκτασης ή/και εξέταση προόδου κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, με συνολική βαρύτητα έως 40%. Η τελική εργασία εξαμήνου (κώδικας και τεχνική αναφορά) αντιστοιχεί σε 60%. Τα ποσοστά ενδέχεται να διαφοροποιούνται (μέχρι ±10%) από έτος σε έτος. Για την επιτυχία απαιτείται προβιβάσιμος βαθμός τόσο στην τελική εργασία όσο και στον συνολικό βαθμό. Οι εργασίες ενδέχεται να συνοδεύονται από προφορική εξέταση.

Μέθοδοι αξιολόγησης: Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων, Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, Επίλυση προβλημάτων, Γραπτή εργασία,  Έκθεση / Αναφορά, Προφορική εξέταση, Εργαστηριακή εργασία, Καλλιτεχνική ερμηνεία.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

-

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλιογραφία:

  1. Β. Λαλιώτη, Ψηφιακές τεχνολογίες και τέχνες, 1η έκδοση, Ροπή, 2022. ISBN: 9786185289720. Κωδικός στον Εύδοξο: 112695883.
  2. L. Manovich, Η Γλώσσα των Νέων Μέσων, 1η έκδοση, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2016. ISBN: 9789606842238. Κωδικός στον Εύδοξο: 68389443.
  3. P. Xiao, Προγραμματισμός Τεχνητής Νοημοσύνης με Python, 1η έκδοση, Γκιούρδας, 2024. ISBN: 9789605127633. Κωδικός στον Εύδοξο: 133025561.
  4. C. Paul, Digital Art, 3η έκδοση, Thames & Hudson, 2015
  5. J. McCormack, M. d’Inverno, Computers and Creativity, Springer, 2012.
  6. M. Boden, The Creative Mind: Myths and Mechanisms, 2η έκδοση, Routledge, 2004.