Εξ΄αποστάσεως ηλεκτρονική διεξαγωγή́ εξετάσεων και αξιολόγηση των φοιτητών κατά́ το εαρινό́ εξάμηνο του ακ. έτους 2019-2020

Ημερομηνία Δημοσίευσης:
Ιουνίου

Ανακοίνωση για την εξ΄αποστάσεως ηλεκτρονική διεξαγωγή́ εξετάσεων και αξιολόγηση των φοιτητών κατά́ το εαρινό́ εξάμηνο του ακ. έτους 2019-2020

Για το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών η υγεία και η ασφάλεια των φοιτητών/φοιτητριών, του προσωπικού, αλλά και της τοπικής κοινωνίας που το φιλοξενεί  είναι αδιαπραγμάτευτες και αποτελούν το πρώτιστο μέλημά του. Με δεδομένο ότι οι σημερινές συνθήκες δεν επιτρέπουν τη διεξαγωγή των εξετάσεων με φυσική παρουσία, όπως εύλογα θα απαιτούσε η ακαδημαϊκή παράδοση και δεοντολογία, η Συνέλευση αποφασίζει τη διεξαγωγή εξ αποστάσεως αξιολόγησης για το σύνολο των προσφερόμενων μαθημάτων του τρέχοντος εξαμήνου.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της υπουργικής απόφασης 19851/ΦΕΚ 1935/20.05.2020 σχετικά με τη διεξαγωγή́ των εξετάσεων κατά́ το εαρινό́ εξάμηνο του ακαδημαϊκού́ έτους 2019-2020 και την εξ αποστάσεως αξιολόγηση των φοιτητών, το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου προτείνει στους διδάσκοντές του τις ακόλουθες ασφαλιστικές δικλίδες και καλές πρακτικές ώστε να εξασφαλίζεται στο μέτρο του δυνατού το αδιάβλητο και η αξιοπιστία της διενέργειας της εξέτασης με μέσα εξ αποστάσεως αξιολόγησης.

  • Οργάνωση τρόπου εξέτασης. Οι διδάσκοντες δύνανται να οργανώσουν τον τρόπο εξέτασης (π.χ., γραπτή εξέταση, προφορική εξέταση, εργασία, ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ανοιχτού τύπου, συνδυασμό των προηγουμένων, κ.α.), ακόμη και κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων στον οδηγό σπουδών προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία αλλά και το αδιάβλητο της διαδικασίας. Ο κάθε διδάσκων στο πλαίσιο της λειτουργικής του αυτονομίας μπορεί να εφαρμόσει οποιαδήποτε προτεινόμενη μέθοδο εξ αποστάσεως εξέτασης ή συνδυασμό αυτών, λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος των εγγεγραμμένων φοιτητών, τη φύση του μαθήματος και το έτος σπουδών.
  • Ταυτοπροσωπία. Η ταυτοπροσωπία μπορεί να διαπιστωθεί χρησιμοποιώντας την κάμερα και κάποιο φυσικό μέσο απόδειξης (π.χ., ταυτότητα, πάσο, δίπλωμα οδήγησης), ή μέσω της επιτηρούμενης εισόδου στον ιδρυματικό λογαριασμό ή σε κάποιον λογαριασμό δημόσιου φορέα (π.χ., TAXISNET) χωρίς τη χρήση αποθηκευμένων κωδικών. Σημειώνεται ότι ο δεύτερος τρόπος χρησιμοποιείται πλέον για τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής (από το  gov.gr) και αποτελεί αποδεικτικό ταυτοπροσωπίας.
  • Διενέργεια προφορικών εξετάσεων. Απευθύνεται κυρίως σε μικρά ακροατήρια, μαθήματα επιλογής ή κατευθύνσεων, πραγματοποιείται μέσω κατάλληλης πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης, και συστήνεται ισχυρά η υποχρέωση για τη χρήση κάμερας από την πλευρά του φοιτητή ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας ερωταποκρίσεων.
  • Εξ’ αποστάσεως γραπτή εξέταση. Η επιτηρούμενη ή μη γραπτή εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών ή ανάπτυξης μέσω πλατφόρμας ερωταπαντήσεων απευθύνεται σε μεγαλύτερα ακροατήρια. Για τη διασφάλιση, στο μέτρο του δυνατού, της αξιοπιστίας της εξέτασης οι διδάσκοντες δύναται να προσφεύγουν σε μέτρα όπως
    • τυχαιοποίηση της γραπτής δοκιμασίας για κάθε φοιτητή μέσω τράπεζας θεμάτων,
    • τυχαιοποίηση της σειράς εμφάνισης των ερωτήσεων,
    • σειριακή εμφάνιση των ερωτήσεων χωρίς δυνατότητα από μέρους του φοιτητή πλοήγησης ή εκ των υστέρων απάντησης σε μία ερώτηση,   o    εξατομίκευση ερωτήσεων μέσω παραμετροποίησης των αποτελεσμάτων (π.χ., χρησιμοποιώντας μέρος του αριθμού μητρώου του φοιτητή),
    • χρονικός περιορισμός της εξέτασης στα 45 – 60 λεπτά,
    • τεχνικές λύσεις που αποτρέπουν την αναζήτηση της απάντησης, όπως υποβολή της ερώτησης σε μορφή εικόνας ή τμηματική παρουσίαση της ερώτησης.
  • Δυνατότητα προφορικού επανελέγχου φοιτητή. Δυνατότητα του καθηγητή για προφορική εξέταση φοιτητών σε δεύτερο χρόνο είτε μέσω τυχαίας επιλογής είτε για περιπτώσεις απόκλισης μεταξύ εργασιών και γραπτής δοκιμασίας.
  • Τεχνικές δυσκολίες. Με ευθύνη των φοιτητών θα πρέπει να υπάρχει εναλλακτικός τρόπος πρόσβασης στην ηλεκτρονική εξ αποστάσεως εξέταση σε περίπτωση αστοχίας του υπάρχοντος εξοπλισμού ή αδυναμίας σύνδεσης στο δίκτυο. Ο διδάσκων δεν υποχρεούται σε επανάληψη όλου ή μέρους της εξέτασης σε περίπτωση αδυναμίας σύνδεσης ή τεχνικών προβλημάτων σε μεμονωμένες περιπτώσεις φοιτητών.
  • Αδυναμία εξ αποστάσεως αξιολόγησης. Οι φοιτητές που δεν έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν με μέσα εξ αποστάσεως αξιολόγησης, θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν αδυναμία συμμετοχής στις εξ αποστάσεως μεθόδους. Η προθεσμία δήλωσης θα πρέπει να λήγει νωρίτερα από την ημερομηνία έναρξης της εξεταστικής περιόδου και θα υποβάλλεται αιτιολογημένο αίτημα με κατάλληλα αποδεικτικά έγγραφα στη Συνέλευση. Για αυτήν την κατηγορία φοιτητών, και μόνο για όσα αιτήματα εγκριθούν, θα δοθεί η δυνατότητα της εξέτασης με εναλλακτική μέθοδο με διαδικασία που θα ρυθμίζεται από τη Συνέλευση.
  • Δυνατότητα εξέτασης εκτός της εξεταστικής περιόδου. Με γνώμονα τις πεπερασμένες δυνατότητες του υπάρχοντος εξοπλισμού για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής αξιολόγησης, δύναται η εξέταση μαθήματος να διεξαχθεί και μετά τη λήξη της εξεταστικής, αλλά όχι εκτός του ορισθέντος ακαδημαϊκού εξαμήνου.

Σημειώνεται ότι οι παραπάνω προτάσεις αφορούν μόνο στο τρέχον εξάμηνο και μόνο για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης, και σε καμία περίπτωση δεν δύναται να αποτελέσουν πάγια και μόνιμη πρακτική που θα υποκαταστήσει την διδακτική και εξεταστική διαδικασία με φυσική παρουσία ως δόκιμο τρόπο εκπαίδευσης.

Η σχετική απόφαση της Συγκλήτου σχετικά με την ολοκλήρωση των μαθημάτων και τη διεξαγωγή των εξετάσεων είναι επίσης διαθέσιμη εδώ.